OK
We verzamelen geen gegevens om u buiten deze website om te kunnen volgen of aanbiedingen te kunnen doen.
De weinige technische gegevens die we wel verzamelen zullen we nooit met andere partijen delen voor commercielen doeleinden.
We hechten grote waarde aan uw privacy. Om deze reden hebben we de communicatie tussen onze server en uw computer beveiligd met een SSL certificaat.
Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.

Obagi

Acnetherapie

Wat is acne?
Acne (Acne vulgaris) is een verzamelnaam van enige, onderling verschillende huidaandoeningen, die alle te herkennen zijn aan het optreden van puistjes. Het is een aandoening van de talgklieren. De huid bevat op elke vierkante centimeter ongeveer vijftien talgklieren, welke talg produceren om de huid soepel te houden. De talgklieren monden uit in haarzakjes. Wanneer de openingen van deze haarzakjes verstopt raken, kan acne ontstaan.

Acne is ongevaarlijk maar vooral ontsierend, waardoor jongeren er erg onder kunnen lijden. Voor de patiënt kan dit een grote psychische belasting betekenen.

Hoe ziet acne eruit?
Acne komt meestal voor in het gezicht maar ook op de rug, borst, schouders, nek en hals kan het zich manifesteren. Er zijn verschillende vormen van acne met een of een combinatie van de volgende kenmerken: witte of zwarte mee-eters, rode pukkels ofwel papels, puistjes met opgeslagen pus ofwel pustels, vette glimmende huid, acnelittekens. Laatstgenoemde komen vaak voor na een heftige acneperiode.

talgklier Wat zijn de oorzaken van acne?
Acne berust op een overmatige productie van talg, waardoor mee-eters ontstaan. In deze verstopte en uitgezette talgkliertjes bevindt zich de bacterie Propionibacterium acnes die prikkelende stoffen produceert en ontstekings-verschijnselen oproept. Rode knobbeltjes verschijnen, die na infectie met Staphylococcus aureus ook etterige puisten en abcessen op gezicht en vooral op de rug kunnen vormen. Acne begint ongeveer bij het intreden van de puberteit. Mannen hebben, als ze acne hebben, dit vaak veel heftiger dan vrouwen. De overmatige talgproductie wordt namelijk gestimuleerd door de mannelijke hormonen (androgenen).

Wat is er aan te doen?
Acne gaat meestal vanzelf over na de puberteit, wanneer het evenwicht in de hormonenhuishouding hersteld is, maar blijft bij sommige patiënten ook op volwassen leeftijd bestaan. Mensen die erg aan acne hebben geleden dragen daar overigens wel vaak levenslang de littekens van mee, in de vorm van putjes en huidonregelmatigheden.

De verschillende vormen van acne kunnen goed worden behandeld. De huidtherapeut weet welke vorm van acne om welke aanpak vraagt. Dit kan een manuele peeling zijn waarbij de mee-eters verwijderd worden en de puistjes aangeprikt en uitgedrukt of een fruitzuur behandeling van 50% of 70%. De behandeling van acne door de huidtherapeut gebeurt vaak in combinatie met de behandeling door een arts. Daarnaast geeft de huidtherapeut adviezen waarmee de patiënt zelf de acne kan aanpakken. Een therapietrouwe patiënt is een voorwaarde voor het resultaat van de behandeling.